شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودروی خود را در مکانی پارک کرده‌اید و بعد از آنکه سراغ آن رفتید، آن را در جای خود پیدا نکردید. مطمئنا نگران خواهید شد که خودروی شما دزدیده شده باشد، اما اگر بیشتر به اطرافتان دقت کنید، تابلوی پارک ممنوع (حمل با جرثقیل) را خواهید دید! درست حدس زدید، پلیس ماشین شما را به دلیل اینکه مقابل تابلوی پارک ممنوع قرار دادید، به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل کرده است. اما نیازی نیست نگران باشید؛ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد  نحوه استعلام خودرو توقیفی اطلاعات کسب کنید.

آسان‌ترین روش استعلام خودروی توقیفی

در ادامه‌ تمام روش‌هایی که برای استعلام توقیفی خودرو می‌توانید انجام دهید، معرفی شده است. اما یکی از بی دردسرترین این روش‌ها که کلیه سوابق خودرو را با پلاک به شما نشان می‌دهد،‌ سامانه اصالت خودرو آیتول است. با استفاده از این سامانه سوابق خودرو از جمله توقیف هم به شما نشان داده می‌شود. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

۱- وارد اپ یا سایت آیتول شود

به بخش استعلام مدارک خودرو، سپس استعلام سوابق خودرو مراجعه کنید:

استعلام توقیفی خودرو

۱- وارد کردن اطلاعات خودرو

حالا در فرم زیر اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. سپس می‌توانید سوابق خودرو خود را مشاهده کنید:

استعلام توقیف خودرو استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

اصلی ترین دلیل توقیف خودرو چیست ؟

اگر خودرو به دلایلی چون پارک در محل ممنوع یا شکایت توقیف شود، نمی‌توانید آن را به فروش رسانده یا انتقال دهید. به‌طورکلی دو نوع توقیف داریم؛ توقیف قانونی خودرو که در آن ماشین شما به پارکینگ انتقال داده نمی‌شود، ولی فروش یا تغییر مالکیت برای شما امکان‌پذیر نیست و در نوع دیگر آن که توقیف فیزیکی نام دارد، نه تنها انتقال و فروش خودرو را نخواهید داشت، استفاده و دخل و تصرف نیز از شما گرفته می‌شود، به این خاطر که دادگاه دستور انتقال به پارکینگ را داده است. برای آشنایی با توقیف سیستمی خودرو مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

برای استعلام خودرو توقیفی آن می‌توانید به‌صورت غیرحضوری از طریق آیتول نیز اقدام کنید. همچنین برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو راهور ۱۲۰ به ثبت‌نام در سامانه سخا نیازی ندارید و استعلام بدون نیاز به کد انجام خواهد شد.

دلایل مهم توقیف ماشین و انتقال آن به پارکینگ راهور شامل سرعت بیش از حد مجاز، پارک در محل‌های ممنوع، تصادفات، همراه نداشتن مدارک اصلی خودرو و گواهینامه، وجود نقص فنی در اتومبیل، نداشتن بیمه‌‌نامه، رانندگی با پلاک مخدوش شده و عدم پرداخت جریمه خلافی می‌شود.

دلایل توقیف ماشین و استعلام خودروی توقیفی

صفر تا صد مراحل استعلام خودروی توقیفی از پارکینگ پلیس راهور

برای استعلام خودرو توقیفی از پارکینگ، باید مراحلی را طی کنید که در ادامه به آنها اشاره کردیم:

  • تماس با پلیس ۱۱۰ و اطمینان از انتقال ماشین به پارکینگ
  • کسب اطلاعات درمورد آدرس پارکینگی که خودرو به آن انتقال داده شده
  • به‌همراه داشتن مدارک خودرو مثل کارت ماشین، برگ سبز خودرو، بیمه‌نامه اتومبیل و کپی از تمام مدارک
  • به‌همراه داشتن اصل و کپی مدارک شخصی مثل کارت ملی، شناسنامه و گواهینامه
  • پرداخت جریمه‌های رانندگی و آگاهی از ریز خلافی ماشین
  • به‌همراه داشتن رسید پرداخت خلافی‌ ماشین
  • پرداخت عوارض شهرداری خودرو
  • تهیه وکالت نامه از مالک ماشین توقیفی، در‌صورتی‌ که به نام شما نباشد
  • مراجعه به پارکینگی که ماشین به آن انتقال داده شده، برای دریافت برگه توقیف ماشین و جریمه که معمولا به آن پیوست می‌شود
  • مراجعه به ستاد ترخیص راهور مربوطه در شهر
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه مثل هزینه جرثقیل، در ستاد ترخیص
  • اخذ مجوز ترخیص ماشین توقیفی
  • مراجعه به پارکینگ برای تحویل ماشین توقیفی
  • کنترل بدنه و سیستم تعلیق ماشین و اطمینان از آسیب ندیدن آن‌
  • همراه داشتن بیمه شخص ثالثترخیص و استعلام خودروی توقیفی از پارکینگ راهور

تماس با پلیس ۱۱۰ برای اطمینان از انتقال خودرو به پارکینگ

همانطور که قبلتر هم اشاره کردیم، وقتی به محل پارک ماشین خود می‌روید و متوجه می‌شوید که سر جای خود نیست، اگر تابلوی پارک ممنوع را دیدید، حتما با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید، چون به احتمال زیاد به علت جای پارک نامناسب، خودروی شما به پارکینگ منتقل شده است. درصورتی‌که خودرو توقیف شده و به پارکینگ راهور انتقال یابد، حتما مشخصات پارکینگ را از اپراتور ۱۱۰ بپرسید.

شما می‌توانید از طریق پیامک، اعداد شماره پلاک خودرو را به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ ارسال کنید تا از جابه‌جایی خودرو در محل‌های پارک ممنوع به وسیله پلیس مطلع شوید. بعد از همه این کارها اگر اطمینان حاصل پیدا کردید که خودرو توسط جرثقیل به پارکینگ منتقل نشده، متاسفانه و به احتمال زیاد به سرقت رفته است. برای استعلام ماشین مسروقه نیز می‌توانید از طریق سایت پست یافته، اقدام کنید یا به شماره ۱۱۰۱۰۶۰۶۰ پیامک بزنید. برای مواردی مثل استعلام نمره منفی گواهینامه نیز می‌توانید از طریق روش پیامکی اقدام کنید.

استعلام خودروی مسروقه
آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و خرید بیمه شخص ثالث، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.