بستن کمربند ایمنی یکی از ساده‌ترین نکاتی است که موقع رانندگی، هم برای راننده و هم برای تک‌تک سرنشینان اهمیت زیادی دارد. در صورت بروز حوادث رانندگی، با بسته نگه‌داشتن کمربند ایمنی، ریسک آسیب، به ویژه آسیب به سر و قفسه سینه، کاهش قابل توجهی خواهد داشت. از این رو در قوانین راهنمایی و رانندگی، جریمه نبستن کمربند ایمنی خودرو در نظر گرفته شده است تا بتوان از آن به‌ منزلۀ عامل بازدارنده استفاده کرد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم جریمه نبستن کمربند ایمنی چقدر است؟

جریمه نبستن کمربند ایمنی

مبلغ جریمه نبستن کمربند ایمنی

تست‌های تصادف که در موقعیت‌های مختلف انجام گرفته، حاکی از آن است که در صورت بسته بودن کمربند ایمنی، آسیب‌های ناشی از تصادف به شدت کاهش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که این تست‌ها، در تصادف از زوایای مختلف خودرو و همین‌طور تصادف خودرو با مانع انجام شده و بسته بودن کمربند ایمنی در تمامی این حالت‌ها، به منزلۀ عامل ایمنی در کاهش ریسک صدمات جانی، کاملا اثبات شده است. جریمه نبستن کمربند ۱۴۰۲ مطابق جدول زیر است. البته مبلغ جریمه نبستن کمربند ایمنی در سال‌های قبل، مقادیر کمتری بوده و به علت حفظ قدرت بازدارندگی، رفته‌رفته مطابق با سطح تورم عمومی جامعه، افزایش پیدا کرده است.

برای پرداخت و استعلام خلافی خودرو می‌توانید از سامانه آیتول استفاده کنید.

جریمه نبستن کمربند 1402

کد این تخلف ۲۰۹۳ است و در سه وضعیت کلان‌شهری و جاده‌ای، سایر شهرها و روستاها، با مبالغ مختلفی تعیین می‌شود.

 

عنوان تخلف

کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری، مناطق آزاد  

سایر شهرها

 

روستاها

عدم استفاده از

کمربند ایمنی

۶۳.۰۰۰ تومان ۴۲.۰۰۰ تومان ۲۱.۰۰۰ تومان

البته مطابق آنچه که مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد که مبلغ جریمه‌های نبستن کمربند ایمنی، همچنان به حد کافی بازدارنده نیستند. با این حساب انتظار می‌رود و این احتمال وجود دارد که در سال‌های آینده، شاهد افزایش مبلغ جریمه نبستن کمربند باشیم تا برای افرادی که تمایلی به رعایت قانون ندارند و به هر دلیلی سلامت خود و دیگر افراد خودرو را به خطر می‌اندازند، عامل بازدارنده و زنگ هشدار باشد.

با سامانه آیتول می‌توانید به راحتی با استفاده از کیف پول آیتول یا پرداخت مستقیم پرداخت جریمه خودرو انجام دهید.

چرا بستن کمربند ایمنی در خودرو اهمیت دارد؟

همان‌طور که گفتیم بسته نگه‌داشتن کمربند ایمنی در خودرو، الزام قانونی است و در صورتی‌که پلیس راهنمایی و رانندگی مشاهده کند که راننده‌ای از این قانون تخلف کرده و کمربند ایمنی خود را نبسته است، با استناد به جریمه کمربند، پلاک خودرو را جریمه خواهد کرد. بستن کمربند ایمنی خودرو به چند دلیل حیاتی است:

ایمنی سرنشینان خودرو

کمربندهای ایمنی خودرو طوری طراحی شده‌اند که در صورت برخورد و تصادف یا توقف ناگهانی، سرنشینان را به‌طور ایمن مهار کنند. کمربند ایمنی تا حد زیادی خطر پرتاب شدن به اطراف یا پرت شدن از وسیله نقلیه به بیرون، برخورد سر و قفسه سینه با بخش جلویی خودرو و همین‌طور پرتاب به سمت شیشه که می‌تواند منجر به صدمات شدید یا فوت شود را کاهش می‌دهند. این موضوع درمورد بزرگسالان، کودکان، افراد مسن و به‌طور کلی تمامی سرنشینان خودرو صدق می‌کند و هر شخصی که داخل خودرو می‌نشیند، باید پیش از به حرکت درآمدن ماشین، کمربند ایمنی خود را به درستی ببندد.

محافظت قوی

کمربند ایمنی خودرو نیروی ضربه را روی قوی‌ترین قسمت‌های بدن مانند سینه و لگن توزیع می‌کند. با انجام این کار با جلوگیری از برخورد بدن با سطوح سخت یا دیگر سرنشینان خودرو، صدمات کاهش زیادی پیدا خواهند کرد. شرایطی را تصور کنید که به هر دلیلی، تصادف یا ترمز قوی و ناگهانی، سرنشینان خودرو به سمت جلو پرتاب شوند. در صورتی که یکی از آن‌ها کمربند ایمنی خود را نبسته باشد، با بروز حرکت ناگهانی به سمت جلو پرتاب می‌شود و بسته به این‌که در کدام قسمت خودرو نشسته باشد، میزان آسیبی که خواهد دید، متفاوت خواهد بود.

در این حالت راننده با فرمان خودرو برخورد می‌کند و سرنشین کناری، با داشبورد و در وضعیت جدی‌تر، شیشه جلویی خودرو اصابت خواهد کرد. همین‌طور سرنشینان صندلی عقب خودرو، با تکیه‌گاه صندلی‌های جلو ماشین برخورد پیدا می‌کنند. حال با توجه به شدت ضربه، این ضربات می‌تواند آسیب‌های مختلفی را در پی داشته باشند.

جریمه نبستن کمربند ایمنی

پیشگیری از پرتاب سرنشینان به بیرون خودرو

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، بستن کمربند ایمنی خودرو احتمال پرت شدن از وسیله نقلیه در هنگام تصادف را کاهش می‌دهد. برخورد افراد با قسمت‌های داخلی وسیله نقلیه در مقایسه با سطوح بیرونی آن، ریسک کمتری از صدمات جدی را در پی خواهد داشت. از این روی اکیدا توصیه شده است که حتی وقتی که کودک را داخل صندلی کودک در ماشین قرار می‌دهید، حتما تمهیدات لازم برای بسته نگه‌داشتن کمربند ایمنی را رعایت کنید. این عمل کمک خواهد کرد تا ایمنی کودک در طول رانندگی و در صورت تصادف یا حتی پس از ترمز قوی و ناگهانی، کاملا حفظ شود.

کارایی کیسه هوا

کمربندهای ایمنی خودرو همراه با کیسه هوا کمک می‌کنند تا حداکثر محافظت از سرنشینان خودرو به عمل آید. کیسه‌های هوا به شکلی طراحی شده‌اند که در مواقع تصادف یا ضربات سخت، باز می‌شوند و به کاهش ضربه و جلوگیری از تماس مستقیم با سطوح سخت کمک می‌کنند. باز شدن کیسه هوا و همین‌طور بسته بودن کمربند ایمنی خودرو، کمک زیادی خواهند کرد تا در صورت بروز سانحه رانندگی، کمترین آسیب به سرنشینان خودرو  و راننده وارد شود. به علاوه هشیار ماندن راننده خودرو در زمان بروز حادثه رانندگی، کمک زیادی خواهد کرد تا او بتواند تعادل خودرو را همچنان در دست داشته باشد.

الزام قانونی

بستن کمربند ایمنی در بیشتر کشورهای جهان، الزامی قانونی است. عدم رعایت این قانون، پلاک خودرو را مشمول جریمه نبستن کمربند ایمنی خواهد کرد. درست مشابه این‌که در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز، جریمه سرعت غیرمجاز در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

همان‌طور که در توضیحات این مطلب مشاهده کردید، مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی، مبلغی بابت جریمه نبستن کمربند در مسیرهای مختلف شهری، برون‌شهری، روستایی و… لحاظ شده است. اگرچه این جریمه بابت جریمه کمربند راننده خودرو اعمال می‌شود، اما به واقع بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودرو، به ویژه سرنشینان جلو، از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع با جان افراد سر و کار دارد و نباید هرگز در خصوص آن، اهمال و غفلتی صورت بگیرد.