روزهای پنجشنبه زمان مناسبی برای بسیاری از کارمندان است که به کارهای عقب‌مانده و خریدهای ضروری خود بپردازند؛ اما شاید مسیری که برای خرید انتخاب کرده‌اید در طرح ترافیک باشد. در روزهای پنجشنبه نیز مانند روز‌های عادی هفته طرح آلودگی هوا برای کاهش تردد اتومبیل‌های شخصی در مناطق پرتراکم اجرا می‌شود. در نتیجه قبل از حرکت به سمت مقصد بهتر است با محدود طرح ترافیک پنجشنبه آشنا باشید. بعد از مطالعه این مقاله درخواهید یافت که چه ساعتی و چگونه در روز پنجشنبه وارد طرح ترافیک شوید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

ساعت شروع و پایان طرح ترافیک پنجشنبه در تهران

طرح آلودگی هوا تهران علاوه‌بر روزهای عادی هفته (شنبه تا چهارشنبه)، در روز پنجشنبه نیز در محدوده‌های تعیین‌شده برقرار است. با این تفاوت که در روزهای پنجشنبه ساعت طرح آلودگی زودتر به پایان می‌رسد. برخلاف روزهای عادی که طرح آلودگی هوا (زوج و فرد ساق) از ساعت ۶:۳۰ صبح شروع و ساعت ۱۸ عصر خاتمه می‌یابد، خبری از طرح ترافیک تهران در روز پنجشنبه نیست.

توجه داشته باشید که در صورت ورود به طرح آلودگی هوا در روزهای پنجشنبه نیز از سهمیه ۲۰ روزه ماشین‌ها برای ورود به طرح کسر خواهد شد.

ساعت شروع و پایان طرح ترافیک پنجشنبه

نحوه ثبت اطلاعات مربوط به طرح ترافیک پنجشنبه توسط دوربین‌ها

هر داده مربوط به طرح ترافیک در همان روز توسط دوربین‌های مشخص ثبت و ضبط می‌شود. دوربین‌ها این اطلاعات را از روی پلاک ماشین‌ها و به شکل هوشمند برداشت می‌کنند. داده‌ها در ۳ مرحله و به‌صورت دقیق ثبت شده و بعد از گذشت چند روز به حساب شهروندان در سامانه تهران من وارد خواهد شد.

در این مورد جریمه طرح ترافیک و پرداخت‌های دیگر همچون پرداخت عوارض آزادراهی براساس تعرفه‌‌های مصوب برای شهروندان تهرانی تعیین و محاسبه می‌شود. در‌صورتی‌که نسبت به جریمه اعمال شده شکایت دارید، برای رسیدگی مجدد باید به بخش پشتیبانی سایت تهران من و بخش خودرو مراجعه کنید. همچنین از طریق شماره ۱۳۷ نیز امکان ثبت درخواست رسیدگی وجود دارد.

ثبت تردد خودروها به محدوده طرح ترافیک پنجشنبه توسط دوربین‌های ترافیکی

شرایط خرید طرح ترافیک پنجشنبه؛ از روز قبل اقدام کنید

اگر قصد دارید در روز پنجشنبه به محدود طرح ترافیک وارد شوید، باید قبل از ورود به محدوده اقدامات لازم را برای رزرو و خرید طرح در سامانه تهران من انجام دهید. در غیر این‌صورت موظف خواهید بود که عوارض تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک را مستقل از محدوده سکونت، ساعت تردد، بیمه بدنه و نوع معاینه فنی خودرو با بیشینه ضرایب پرداخت کنید. برای خرید طرح ترافیک ابتدا باید ثبت‌نام خود در سامانه تهران من را انجام دهید.

اطلاعات مورد‌نیاز برای ثبت‌نام در این سامانه شامل اطلاعات هویتی و اطلاعات خودرو می‌شود. بعد از تکمیل ثبت‌نام برای خرید طرح روی قسمت «خودرو و طرح ترافیک» کلیک کرده و گزینه «رزرو مجوز روزانه» را انتخاب کنید. بعد از ورود به صفحه جدید روز مورد‌نظر برای خرید طرح باید مشخص شود. بعد از انجام این مراحل و با بررسی تردد خودرو، مبلغ نهایی عوارض برای ورود به طرح ترافیک محاسبه خواهد شد.

جریمه ورود به طرح ترافیک تهران در روز پنجشنبه

اگر خودرویی بدون مجوز در روز پنجشنبه به طرح ترافیک وارد شود، موظف به پرداخت جریمه خواهد بود. البته توجه داشته باشید که خودروها توسط پلیس جریمه نمی‌شوند. خودروهای متخلف از طریق دوربین‌های طرح ترافیک شناسایی شده و پرداخت عوارض و جریمه از سوی شهرداری اعمال خواهد شد. در حال حاضر جریمه ورود به طرح ترافیک بدون داشتن مجوز، ۱۰۹ هزار تومان است. عملیات استعلام عوارض شهرداری خودرو و پرداخت عوارض سالیانه خودرو را می‌توانید در سامانه آیتول انجام دهید.

عوارض ورود به طرح ترافیک پنجشنبه؛ تعیین مبلغ بر‌اساس معاینه فنی خودرو

عوارض ورود به طرح ترافیک در روز پنجشنبه و مبلغ رزرو روزانه طرح باتوجه‌به نوع معاینه فنی اعم از معاینه فنی عادی، معاینه فنی ممتاز و خودروهای هیبریدی و برقی متفاوت خواهد بود. در ادامه به مبلغ عوارض بسته به نوع معاینه فنی اشاره خواهیم کرد.

  • خودرو با معاینه فنی عادی: ۹۸.۵۰۰ تومان
  • خودرو با معاینه فنی برتر: ۶۸.۹۵۰ تومان
  • خودرو برقی یا هیبریدی: ۹.۸۵۵ تومان

بعد از ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک و باتوجه‌به تردد‌های آن، مبلغ نهایی عوارض ورود به طرح ترافیک در روز پنجشنبه محاسبه خواهد شد. اگر مبلغ محاسبه شده کمتر از مبلغ پرداخت شده باشد، مابقی هزینه به حساب کاربری فرد در سامانه تهران من بازگردانده خواهد شد. همچنین اگر بعد از رزرو طرح ورودی به محدوده طرح ترافیک صورت نگیرد، مبلغ ۸.۷۶۰ تومان از حساب شخص کسر و مابقی مبلغ به حساب کاربری برمی‌گردد. در صورت انصراف از ورود به محدوده طرح تا ساعت ۶ صبح همان روز فرصت دارید که رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک را لغو کنید.

نحوه محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک پنجشنبه

محدوده طرح ترافیک تهران پنجشنبه؛ همانند روزهای عادی

طرح ترافیک در شهر تهران از شمال به خیابان‌های مطهری و فاطمی، از جنوب به خیابان شوش، از شرق به خیابان‌های سپاه، شریعتی و هفده شهریور و از سمت غرب به خیابان کارگر محدود می‌شود. این مناطق در روزهای پنجشنبه نیز در محدوده طرح ترافیک اصلی قرار دارند؛ بنابراین رانندگان برای ورود به این مناطق باید نسبت به خرید و رزرو طرح ترافیک اقدام کنند.

توجه داشته باشید که افرادی که چند پلاک ثبت شده در حساب کاربری خود دارند، باید برای ورود با هریک از خودروها به محدوده طرح ترافیک، مجوز جداگانه دریافت کنند. در واقع امکان رزرو بدون گواهینامه و جابه‏‌جایی رزرو بین پلاک‌های مختلف وجود ندارد. با استعلام گواهینامه در سامانه آیتول از وضعیت صدور و زمان تحویل گواهینامه آگاه شده و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تکمیل حساب کاربری در سامانه تهران من و تهیه بیمه‌های مورد‌نیاز خواهید داشت.

آشنایی با محدوده طرح ترافیک تهران در روز پنجشنبه

کاهش هزینه‌های رانندگان با پرداخت عوارض طرح

در این مقاله با شرایط طرح ترافیک پنجشنبه آشنا شدیم. باتوجه‌به اینکه این برنامه به‌منظور کاهش تردد در مناطق شلوغ و پر‌تراکم شهری طراحی شده است، در روزهای پنجشنبه نیز رانندگان ملزم به رعایت قوانین هستند. در نتیجه اگر خودرویی بدون دریافت م

جوز به منطقه مورد‌نظر وارد شود، اطلاعات خودرو توسط دوربین‌های طرح ترافیک ثبت و مبلغ جریمه در حساب شهروندان در سامانه تهران من نشان داده خواهد شد.

رانندگان ضمن پرداخت به موقع جریمه‌ها، می‌توانند مبلغ عوارض سالیانه را از طریق سامانه آیتول پرداخت کنند. عوارض سالیانه یکی از انواع عوارض شهرداری است که برای هر خودرو محاسبه و دریافت می‌شود. این مبلغ صرف نوسازی، نگهداری و ارائه خدمات شهری خواهد شد. با توجه به اینکه مبلغ عوارض برای هر خودرو متفاوت است بهترین راه برای محاسبه استعلام آن از سامانه آیتول براساس شماره پلاک و بارکد است.